Idag kommer vi att prata om hur en författare kan arbeta med person- och miljöskildring. De begrepp vi kommer att prata om är GESTALTNING, YTTRE och INRE PERSONKARAKTÄRISTIK, DIREKT PERSONKARAKTÄRISTIK, INDIREKT PERSONKARAKTÄRISTIK, FYSISK MILJÖ, PSYKISK MILJÖ
- Instruktioner till diskussionsledaren
- Matris för bedömning av diskussionsfråga
Detta ska ni jobba med i gruppen. Tänk på att planera er tid så att ni hinner med alla uppgifter under lektionen idag!
Detta ska ni jobba med i gruppen. Tänk på att planera er tid så att ni hinner med alla uppgifter under lektionen idag!
UPPGIFT 1:
Er första uppgift är att göra ett relationsschema över de personer ni hittills mött i boken.
UPPGIFT 2: Under arbetet med boken kommer alla att få prova på rollen som diskussionsledare. Välj ut två gruppmedlemmar som idag ska vara diskussionsledare för vars tre frågor. Ni måste alla föra anteckningar om det som sägs i gruppen. När ni är färdiga med er diskussion, skickar ni en person till Marianne. Av henne får ni veta vilken fråga ni ska fördjupa er i idag.
UPPGIFT 3: Ni formulerar tillsammans ett utförligt skriftligt svar på frågan. Det kommer sedan att läggas ut på bloggen. Försök att i ert svar använda de berättartekniska begrepp vi gått igenom idag i era svar.
Er första uppgift är att göra ett relationsschema över de personer ni hittills mött i boken.
UPPGIFT 2: Under arbetet med boken kommer alla att få prova på rollen som diskussionsledare. Välj ut två gruppmedlemmar som idag ska vara diskussionsledare för vars tre frågor. Ni måste alla föra anteckningar om det som sägs i gruppen. När ni är färdiga med er diskussion, skickar ni en person till Marianne. Av henne får ni veta vilken fråga ni ska fördjupa er i idag.
UPPGIFT 3: Ni formulerar tillsammans ett utförligt skriftligt svar på frågan. Det kommer sedan att läggas ut på bloggen. Försök att i ert svar använda de berättartekniska begrepp vi gått igenom idag i era svar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar